Maluch – kultowe auto PRL-u

Za jeden z najbardziej kultowych samochodów PRL-u uchodzi Fiat 126p, czyli słynny Maluch. Bez wątpienia stał się symbolem tamtych czasów, tak jak zakupy na kartki i kolejki po mięso. W latach 80. był marzeniem każdej polskiej rodziny, a przez wiele lat najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach. Wbrew pozorom było to auto pakowne i funkcjonalne – przewożono nim zarówno sprzęt AGD, jak i podróżowano w kilka osób nad morze. Jego produkcja rozpoczęła się w 1973 roku i trwała aż do 2000 roku w fabrykach w Bielsku-Białej oraz Tychach. Na początku jego cena wynosiła 69 tys.
Przeczytaj również: Warszawa „garbuska”
zł, co było równowartością dwudziestu średnich pensji. Co ciekawe, używane maluchy miały często znacznie wyższą cenę niż salonowe. Silnik o mocy prawie 25 KM, pozwalał na uzyskanie maksymalnej prędkości 105 km/h. Niemalże każdego roku wprowadzano poprawki i ulepszano model. Dziś już rzadko spotykany na polskich drogach, a kiedy już go zobaczymy, wywołuje uśmiech i powrót do tamtych czasów. Imponujący jest fakt, że polskie fabryki wyprodukowały łącznie ponad 3 miliony tych aut. Ostatni egzemplarz, który wyjechał z fabryki, trafił do muzeum Fiata w Turynie.
Przeczytaj również: Mikrosamochód Smyk
Przeczytaj również: Fenomenalne auto zachodnie - Trabant
Polecane artykuły

Jak wykorzystywać pozytywną moc słońca?
Okazuje się, że słońce ma moc, ale można ją wykorzystać nie tylko do opalania się, ale i do tego, aby jego energia zasilała to, co tylko chcemy. Energia solarna jest obecnie czymś o czym dużo się mówi i z czego się korzysta w ramach poszerzania zasięgu energii odnawialnej w Polsce. Baterie słoneczne

Auta na wodór - przyszłość motoryzacji?
tablica rejestracyjna z własnym napisem Na razie na rynku nie znajdziemy wielu takich samochodów, a ich koszty mogą przyprawić o ból głowy, jednak zdaniem ekspertów przyszłość należy do pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. Zdaje się to być bowiem najlepszym rozwiązaniem dla naszego środowiska, kt