Maluch – kultowe auto PRL-u
Za jeden z najbardziej kultowych samochodów PRL-u uchodzi Fiat 126p, czyli słynny Maluch. Bez wątpienia stał się symbolem tamtych czasów, tak jak zakupy na kartki i kolejki po mięso. W latach 80. był marzeniem każdej polskiej rodziny, a przez wiele lat najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach. Wbrew pozorom było to auto pakowne i funkcjonalne – przewożono nim zarówno sprzęt AGD, jak i podróżowano w kilka osób nad morze. Jego produkcja rozpoczęła się w 1973 roku i trwała aż do 2000 roku w fabrykach w Bielsku-Białej oraz Tychach. Na początku jego cena wynosiła 69 tys.
zł, co było równowartością dwudziestu średnich pensji. Co ciekawe, używane maluchy miały często znacznie wyższą cenę niż salonowe. Silnik o mocy prawie 25 KM, pozwalał na uzyskanie maksymalnej prędkości 105 km/h. Niemalże każdego roku wprowadzano poprawki i ulepszano model. Dziś już rzadko spotykany na polskich drogach, a kiedy już go zobaczymy, wywołuje uśmiech i powrót do tamtych czasów. Imponujący jest fakt, że polskie fabryki wyprodukowały łącznie ponad 3 miliony tych aut. Ostatni egzemplarz, który wyjechał z fabryki, trafił do muzeum Fiata w Turynie.
Polecane artykuły
UE dba o środowisko?
Kilka lat temu głośno było o tak zwanym pakiecie klimatyczno-energetycznym, który wprowadziła na swoim obszarze Unia Europejska. Pakiet został przyjęty przez Parlament Europejski i przywódców krajów członkowskich UE w marcu 2007 roku. Pakiet został w skrócie nazwany „3×20” – nazwa odwołuje się do je
Fenomenalne auto zachodnie - Trabant
W Polsce nie brakuje pasjonatów Trabantów, których widok przywodzi na myśl epokę PRL-u. Każdego roku w różnych częściach kraju odbywają się zloty miłośników, co pokazuje ze legenda wciąż żyje. Auto potocznie nazywane „mydelniczką” czy też „trampkiem” w czasach PRL-u uchodziło za szczyt luksusu. Dzi