W latach 60. XX wieku dużą popularnością cieszyły się mikrosamochody.
Wiosną 1957 roku w jazdy testowe wyruszył mikrosamochód Smyk. Auto powstało w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Samochodowego w Warszawie.
Z założenia miał to być tani samochód rodzinny przeznaczony dla dwojga dorosłych osób oraz dwójki małych dzieci. Co ciekawe, wejście do pojazdu stanowiła odchylana klapa przednia.
Samochód nie został wyposażony w bagażnik, a na desce rozdzielczej znalazły się tylko niezbędne urządzenia, takie jak prędkościomierz, kontrolka ładowana akumulatora oraz przełącznik kierunkowskazów z kontrolką. Silnik motocykla Junaka M07 stanowił jednostkę napędową Smyka, który mógł się rozpędzić maksymalnie do 70 km/h.
Pojazd planowano produkować seryjnie w Szczecińskiej Fabryce Motocykli, jednak do tego nie doszło, ponieważ popularność zyskał Mikrus, który przekreślił szanse rozwoju innych mikrosamochodów. W rezultacie na polskie drogi wyjechało tylko 17 prototypowych egzemplarzy Smyków.
Dziś można oglądać Smyki w muzeach, między innymi w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie oraz w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.